Pages

Monday, January 9, 2012

POPULASI DAN SAMPEL KAJIAN

Populasi dan Sampel Kajian.

Saya tidak berhasrat untuk menggunakan kaedah yang digunakan oleh pengkaji kerana pendekatan yang saya gunakan hanyalah bersifat peribadi dan ingin dikongsi dengan khalayak. Justeru bahasa yang digunakan bersifat bahasa biasa yang bukan menggunakan laras akademik.

Sampel Kajian.

Saya akan menggunakan pendekatan ini terhadap murid murid saya secara tidak langsung dan bersifat natural. Oleh itu saya telah menjadikan 5 Kumpulan murid sebagai sample kajian iaitu 2 kumpulan murid pertengahan, 2 Kumpulan murid paling corot dan satu kumpulan yang mengandungi pelbagai tahap.

KUMPULAN SIDDIQ

Kumpulan ini dinamakan Siddiq kerana saya tidak mahu mendedahkan identiti sebenar individu dan kelas mereka. Kumpulan ini mengandungi 26 orang murid daripada kelas kelima. Murid ini berusia lingkungan umur 10 tahun dan berasal dari satu bangsa sahaja. Sasaran sebenar terhadap kumpulan ini ialah peningkatan terhadap subjek Bahasa Melayu.

KUMPULAN AMANAH

Kumpulan ini mengandungi seramai 23 orang murid daripada kelas ke 7 daripada 8 kelas yang berumur dalam lingkungan 10 tahun. Berasal dari satu kelompok bangsa yang sama. Sasaran kumpulan ini ialah peningkatan terhadap subjek Matematik.

KUMPULAN TABLIGH(bukan jemaah tabligh J)

Kumpulan ini merupakan kumpulan murid berumur 12 Tahun yang terdiri daripada pelbagai bangsa seperti bumiputera Sarawak yang bukan beragama Islam dan bangsa lain yang seramai 20 orang. Sasaran bagi kumpulan ini ialah membantu meningkatkan kebolehan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

KUMPULAN FATHANAH

Kumpulan ini mengandungi 16 orang murid berusia 11 tahun dan paling mencabar kerana kepelbagaian kaum serta mengandungi murid slow learner,murid hiperaktif serta tidak mempunyai kebolehan membaca dan menulis dengan baik. Sasaran saya ialah penggunaan teknik ini akan memberi implikasi positif kepada mereka dalam menguasai 3M

KUMPULAN ABU BAKAR

Saya memilih 10 orang murid yang akan menghadapi UPSR pada tahun ini. Murid ini mempunyai skil dan bakat dalam pelbagai bidang tetapi pencapaian akademik mereka agak sederhana. Justeru saya mahu mencuba aplikasi teknik ini dan melihat perkembangan mereka dari sudut pencapaian akademik serta sahsiah mereka.

0 comments:

Post a Comment